Zaufali mi:

Zaufali mi:

John Pearson "Wszystkie pieniądze świata"

Tytuł: Wszystkie pieniądze świata  
Tytuł oryginalny: All the Money in the World 
Autor: John Pearson
Wydawnictwo: Harper Collins
Data I wydania:  1995 rok
Data I polskiego wydania: 24 stycznia 2018
Liczba stron: 384
Kategoria: powieść biograficzna



      Wszystkie pieniądze świata to historia amerykańskiej rodziny potentatów naftowych, a przede wszystkim Jeana Paula Getty'ego, który dzięki dobrym inwestycjom oraz dlatego, że jako jeden z pierwszych zdał sobie sprawę jaką żyłą złota są pola naftowe w Kuwejcie i Arabii Saudyjskiej został najbogatszym żyjącym Amerykaninem. 
        Autor postarał się jak najdokładniej opisać dzieje rodu Getty'ch, począwszy od historii George'a Getty'ego - ojca Jeana Paula i  jego matki, Sarah Getty, która tworząc fundusz powierniczy dała początek potężnemu imperium Getty'ch. 
      Już na samym początku dowiemy się, że Jean Paul zmarł 6 czerwca 1976 roku w samotności, a trakcie lektury autor wyjaśni nam dlaczego tak się stało. Ja miałam wrażenie, że był to człowiek, którego jedynym celem było gromadzenie bogactwa i nie zważanie przy tym wszystkim na otaczających go ludzi i ich uczucia. Muszę przyznać, że z każdą kolejną stroną Jean Paul Getty zaskakiwał mnie coraz bardziej, nie miałam pojęcia, że człowiek tak bogaty mógł być aż tak skąpy, nie tylko skąpy jeśli chodzi o pieniądze, ale równie skąpy w okazywaniu swoich uczyć. 
     Historia opisana przez John'a Pearson'a według mnie jest bardzo smutna, jest również potwierdzeniem tego, że pieniądze szczęścia nie dają, a wręcz potrafią to szczęście odebrać. Świadczy o tym chociażby to, że jeden z synów Getty'ego bardzo młodo zmarł, inny uzależnił się od narkotyków, natomiast jego wnuk Jean Paul Getty III został porwany dla okupu. I właśnie historia porwania i przebiegu negocjacji stała się kanwą dla filmu Ridleya Scotta, który 26 stycznia 2018 roku miał swoją premierę w polskich kinach. 
         Za każdym razem, gdy zaczynam czytać biografię, obawiam się, że będzie to ciężka, składająca się przede wszystkim dat i suchych faktów historia, jednak tym razem czekało mnie pozytywne zaskoczenie. John Pearson historię Paula Getty'ego przestawił w bardzo ciekawy sposób, oczywiście w książce znalazło się wiele dat, nazwisk i nazw spółek prowadzonych przez rodzinę Getty'ch. Jednak cała historia opisana jest w bardzo przystępny sposób, dzięki czemu niesamowicie wciąga, a czytelnik czuje, że znajduje się blisko opisywanych w niej wydarzeń. 
Książkę z czystym sumieniem polecam wszystkim osobom chcącym dowiedzieć się czegoś więcej o tej niesamowitej rodzinie 😊

Książkę  miałam okazję przeczytać, dzięki uprzejmości 

Komentarze

Popularne posty